Intermittent Fasting | Deel 1

Gepubliceerd op 8 november 2018 09:30

Intermittent Fasting is een manier van maaltijdplanning, het is geen dieet en heeft dan ook niet als doel om de calorieën te beperken.

 

Het heeft meer te maken met de frequentie waarop je maaltijden neemt. Bij intermittent fasten is het de bedoeling dat je een aantal keren per week een periode van 16 uur niets eten inlast. Welk effect het heeft op jouw immuunsysteem leg ik je in deze blog uit.

 

Waarom dit wel eens DE oplossing kan zijn voor het uitblijven van jouw resultaten en die constante verkoudheid of vermoeidheid, lees je in deel II. Welke volgende week vrijdag online komt! 

 

Pak je pen en papier erbij, want dit is gave info!

 

Intermittent Fasting & imuunsysteem

Ons immunsysteem is heel sterk afhankelijk van de staat van jouw herstelvermogen van het lichaam. Onze darmen spelen hierin een grote rol. Goed werkende darmen zorgen voor een goede opname van voedingsstoffen, vitaliteit en voldoende energie.

 

Natuurlijk wil iedereen een goed werkend immuunsysteem, dan zijn we beter geweerd tegen verkoudheid, hebben we meer energie en zijn we beter in staat alle goede voedingstoffen uit onze voeding te halen. Wel zo handig als je zo je best doet gezond te eten!

 

Maar wat als ik zeg dat veel mensen hun immuunsysteem continu aan het overbelasten zijn? Het overbelasten van het immunsysteem gebeurd vaak op 2 manieren; 

  1.  stress 
  2.  hoge maaltijdfrequentie (> 5 maaltijden per dag)

 

Stress, tja we weten allemaal dat stress in veel gevallen niet zo gezond is. Maar stress heeft een directe impact op ons immuunsysteem en de darmen. Stress verminderd namelijk de doorbloeding van onze darmen, al het bloed moet namelijk naar onze spieren en hersenen. Klaar voor actie. Maar wat als dit helemaal niet nodig is? Een slechte doorbloeding van je darmen kan zorgen voor verminderde opname van voedingsstoffen en een lagere variatie in darmbacteriën (waarom dit zo belangrijk was lees je in deze post).

 

Dat een hoge maaltijdfrequentie een slechte invloed kan hebben op het immuunsysteem is misschien nieuwer voor je. Om te beginnen heeft het lichaam 3 primaire manieren om afvalstoffen en afbraakproducten uit te scheiden;

  1. Darmen 
  2. Nieren
  3. Lever

 

Wanneer het lichaam continu bezig is met het verwerken van een stressreactie of het verteren van voedsel, in het geval van een hoge maaltijdfrequentie, dan kan het zijn dat de primaire systemen overbelast raken en gaat het lichaam over op het uitscheiden via de secundaire systemen;

  1. Huid
  2. Sinussen ofwel slijmvliezen (oor, oog en neus)
  3. Longen

 

Loop je al enige tijd rond met huidproblemen als eczeem of acne? Of ben je heel vaak verkouden of heb je een nare hoest waar je niet vanaf komt? Begint het te dagen ;)? Jouw immuunsysteem krijgt nooit de kans even uit te rusten en zich te focussen op herstel.

 

En nu komt het, let op;

 

Veel stress en een hoge maaltijdfrequentie kunnen daarnaast ook zorgen voor zogenaamde verwijde thight junctions. De darm is een uiterst geavanceerde filter voor het lichaam. Afvalstoffen en toxische stoffen worden door de darm begeleid naar het uiteinde, ja, de kont!

 

Voedingsstoffen daarentegen gaan door de darmwand heen de bloedbaan in. Nu zorgen de thight junctions ervoor dat er geen grote brokken voedingsstoffen door de darmwand heen gaan.

 

Maar is het imuunsysteem nou overbelast, of heb je bijvoorbeeld een darmaandoening als Crohn, collitis of PDS? Dan kan het zijn dat deze thight junctions niet zo thight (small) meer zijn. Dan kunnen er grotere brokken voedingsstoffen door de darmwand heen komen.

 

Dit kost jouw lichaam enorm veel energie deze alsnog te verwerken. Wat kan leiden tot chronische vermoeidheid en allerlei vage klachten en pijntjes.

 

Okee, time to think about this.. 

 

Hoe je dit nu heel praktisch aan kan oplossen en wat sporten hierbij kan helpen, vertel ik je in mijn volgende blog.

Volgende week vrijdag.

 

 

Liefs,

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.