Koolhydraten, echt zo slecht?

Gepubliceerd op 6 augustus 2018 14:35

De afgelopen periode heb ik veel vragen gekregen over koolhydraten en een koolhydraatarm dieet. Koolhydraten worden vaak als boosdoener genoemd wanneer men een gezonde leefstijl promoot. Helaas.. in dit artikel laat ik je de goede en slechte kanten zien van koolhydraten. Zo weet jij precies hoe je een gezond eetpatroon kan hanteren mét of zonder koolhydraten. Maar het belangrijkste is, doe iets wat bij JOU past!

 

Wil je eerst meer weten over wat koolhydraten precies zijn? In dit artikel vertel ik je precies wat koolhydraten zijn en welke vormen er zijn. 

 

Goed?

Net als eiwitten en vetten heeft het lichaam koolhydraten nodig. Je hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose (enkelvoudige vorm van koolhydraat). Daarnaast is het voor het lichaam de snelste energiebron. Vanuit vroeger gebruiken we deze voedingsstof met name voor stressreacties (vlucht en vecht). Vandaar dat het lichaam altijd een voorraad opslaat in de spieren als glycogeen (snelle energievoorraad). Wat heel voordelig kan werken bij bijvoorbeeld sporten (sprinten, gewichtheffen etc). Vandaar dat, vooral duursporters, er ook altijd voor zorgen dat hun glycogeenvoorraden in de spieren altijd maximaal zijn. 

 

Slecht?

Maar.. 

Tegenwoordig zijn we zo gewend om bij elke maaltijd een bult koolhydraten te eten (brood, pasta, rijst etc). Terwijl veel mensen een zittend beroep hebben, vervolgens in de auto naar huis stappen om thuis weer op de bank te ploffen en voor de tv te zitten 's avonds. Okee dit is wel een heel negatief beeld, dit is dan ook niet zozeer gericht op de mensen die heel actief zijn. Maar ook al heb je een zittend beroep, en zit je dus ongeveer 6-7 uur per dag op een stoel en sport je wel 's avonds, dan heb je nog steeds niet zo veel koolhydraten nodig als tegenwoordig gemiddeld wordt geconsumeerd per dag.

 

Tips

Ik zeg hierbij niet dat je koolhydraten moet gaan schrappen of koolhydraatrijke producten moet vermijden, nee.

Een leefstijl moet vol te houden zijn. En een koolhdraatarm dieet vereist 200% inzet en kent geen cheatdagen. Het kán werken, zeker, maar dat is maar bij heel weinig mensen te doen op langere termijn. Mijn visie hierop is dat je dan ook drie dingen kan aanpakken;

  1.  Meer variëren in je eetpatroon. Zorg dat elke maaltijd met name eiwit, gezonde vetten en een deel koolhydraten bevat. 
  2. Haal je koolhydraten vooral uit fruit (2-3 stuks per dag) en volkorenproducten. Hierbij heb je dubbel voordeel doordat deze producten veel vitaminen en mineralen bevatten. Plus, door de vezels vullen ze goed.
  3.  Eet je koolhydraten wanneer je ze nodig hebt, dus bijvoorbeeld rondom het sporten of bij het ontbijt voor een actieve dag. Verdien je koolhydraten.

 

Ga dus slim om met je inname van koolhydraten. Zo voorkom je een overschot, waardoor het direct gebruikt wordt. Zo zorg je ervoor dat het niet als vet opgeslagen wordt, omdat de glycogeenvoorraden in je lichaam al vol zitten. Ga je in de avond sporten? Eet je koolhydraten dan bij de warme maaltijd (2 uur voor het sporten) en pak na het sporten een avondsnack die zowel eiwitten als een beetje koolhydraten bevat. Bijvoorbeeld een bakje yoghurt/kwark met een stuk fruit.

 

Hoe veel koolhydraten je nodig hebt verschilt enorm per persoon en hoe JIJ erop reageert. Maar voor degenen die het graag willen weten, iemand die een zitten beroep heeft en 3x per week sport heeft vaak aan 150g genoeg. Ben je iets actiever, sport je meer en heb je een actieve baan? Dan is 200g een prima aantal. Staar je alleen niet blind op cijfertjes, doe wat goed voelt en waar je je fit door voelt!

 

Heb je vragen over hoe koolhydraten in jouw voedingspatroon passen? Neem dan gerust contact met me op, en ik ga je hierbij helpen!

 

 

Liefs,

 

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.