Eetdagboek van een diëtist

Gepubliceerd op 24 juli 2018 00:00

Vandaag wil ik jullie graag een kijkje geven in mijn dagelijkse eetpatroon.

Waar houd ik rekening mee en hoe volg ik een gezonde leefstijl?

 

Ten eerste wil ik wel even zeggen dat voeding iets heel persoonlijks is, dit heeft te maken met persoonlijke voorkeuren, lichaamssamenstelling en hoe actief je bent! Dus neem het mee als inspiratie en niet als voorbeeld ;)

 

Voor mij werkt dit heel goed. Ik pak bewust bepaalde producten en kies voor bepaalde tijden waarop ik eet. Ik had deze dag ook gesport dus daar pas ik mijn eten ook op aan.

 

Waar houd ik elke dag rekening mee?

  1. Ik eet elke dag zo'n 350-450g groenten (Ja, veel he!). Dit heb ik nodig als ik zoveel sport, voor herstel en zo zorg ik dat ik zeker genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijg. Bovendien vult het goed ;)
  2. Ik eet iedere dag 2-3 stuks fruit
  3. Ik zorg ervoor dat elke maaltijd uit eiwitten, vetten en koolhydraten bestaat. Hier speel ik een beetje mee, dus bijvoorbeeld meer koolhydraten rondom mijn sportmoment en altijd eiwitten door de dag heen en vooral ook na het sporten.
  4. Ik drink voldoende. Ik heb altijd een flesje water bij me staan. Ik weet niet precies hoeveel, maar ik luister hierbij naar mijn lichaam.
  5. Ik eet elke dag een handje ongezouten noten (walnoten, amandelen of paranoten)
  6. Ik eet minstens 1x per week vette vis (zalm, markeel of haring)
  7. Ik neem elke dag mijn supplementen (visolie, magnesium en vitamine D3)
  8. En ik pak bijna elke dag iets kleins wat ik heel lekker vind! Zo houdt ik het vol om doordeweeks gezond te eten. Nu was dit een stukje pure chocolade.

 

Kijk hieronder voor mijn uitgeschreven eetdagboek!

Ik heb de kcal en macronutriënten hier niet bij vermeld, omdat ik dit als inspiratie niet nodig vind en dit heel persoonlijk is.

Eetdagboek

8.00 uur: glas water met appelazijn + extra glas water

                + soms een kopje koffie (zwart)

 

13.00 uur: 1 snee volkorenbrood met een omelet* + 1 banaan

*Omelet bestaat uit 2 eieren met scheutje sojamelk geklutst, spinazie, champignons en zachte geitenkaas

 

16.00 uur: 1 whey isolaat proteïne shake aangemaakt met sojamelk en ijsblokjes + flavourdrops citroen + 10g pure chocolade + handje (para)noten

 

20.00 uur: Avondmaaltijd, bestaande uit; 200g sperziebonen + 100g zalmfilet + 50g gele rijst

 

22.00 uur: 250g sojayoghurt/kwark + 1 handje rood fruit + 1 kiwi + 1/2 handje noten + 1 el zaden + kaneel

 

Voordat ik naar bed ga neem ik dan nog mijn supplementen. (in dit artikel kan je lezen welke en waarom) en ik neem vaak een kop thee mee naar bed.

 

Hopelijk hebben jullie hiermee inspiratie opgedaan!

 

Liefs,

 

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.