Hormonen vs. Voeding

Gepubliceerd op 15 maart 2019 om 13:27

Kom in balans door wat je eet!

Wat jij moet weten als vrouw over hormonen & voeding

 

De laatste tijd help ik veel meiden en vrouwen die flink aan het schommelen zijn met hun hormonen. Ik krijg er veel vragen over. Toch merk ik dat sommigen het nog steeds lastig vinden om over te praten en er wordt dan ook vaak negatief over gesproken: ‘oh die stomme rot hormonen weer.’ Terwijl hormonen enorm waardevol zijn voor ons lichaam en je ook veel goede dingen geven.

Hormonen hebben effect op alles. Ze vertellen je lichaam hoe je je moet gedragen en hoe te functioneren. Wanneer je hormonen uit balans zijn kan dit flink vervelend zijn! van een slecht humeur tot ziekte. Maar wanneer onze hormonen wel in balans zijn, functioneert ons lichaam op haar best! Snelle stofwisseling, diepe slaap, gezond libido, etc.

 

Hormonen zijn boodschappers. Ze geven signalen door vanuit je lichaam naar het brein en andersom. Ze transporteren zich in je bloedbaan naar de weefsels en organen. Endocriene klieren, een speciale groep cellen verbonden met de bloedbaan, maken de hormonen aan. De belangrijkste endocriene klieren zijn; hypofyse, pijnappelklier, zwezerik, schildklier, de bijnieren en de alvleesklier. Hormonen worden geproduceerd met behulp van goede vetten en cholesterol. Vooral de vetten uit vette vis en noten. Dit is dus al meteen een puntje!

Eet voldoende gezonde vetten voor een goede ontwikkeling van hormonen

 

Merk je dat je vaak moe bent, lusteloos, dat je ‘cravings’ hebt, last hebt van acné, of dat je cyclus niet meer gaat zoals het zou moeten? Grote kans dat jouw hormonen van slag zijn. Zoals het eerste punt hierboven zijn er nog een aantal dingen die je kunnen helpen je hormonen weer in balans te brengen!

 

Merk je vaak dat je schommelingen hebt in je humeur? Ben je een emotie-eter en heb je vaak last van cravings? Vraag jezelf af of je echt honger hebt, of dat dit komt dit door je gevoel op dat moment?

Je hormonen kunnen je flink voor de gek houden

 

Honger is niet altijd heel specifiek aan te duiden als een fysieke behoefte van het lichaam naar voedsel.  Wilskracht (of een tekort daaraan) is dan ook niet altijd hetgeen dat wordt getest. Denk daarom voordat je een flinke craving hebt, is dit echt nodig of zit ik in een emotie? Soms wil je gewoon echt even iets lekkers, overdrijf dan niet en pak het. Maar blijf niet je emoties wegstoppen door jezelf continu te belonen met iets lekkers.

 

Eet zo puur mogelijk en vaker plantaardig

 

Een balans in de hormonen hangt sterk samen met wat je eet, wanneer en hoe veel. Je wilt een zo goed mogelijke omgeving vormen voor jouw hormoonbalans.

 

Rood vlees kan zorgen voor een teveel aan oestrogeen

 

Een teveel aan oestrogeen (vrouwelijk hormoon) kan zorgen voor gewichtstoename en het vasthouden van vocht. Rood vlees is dan ook één van de oorzaken van een teveel aan oestrogeen. Als je last hebt van een opgeblazen gevoel, stemmingswisselingen of hoofdpijn, laat dan eens een tijdje dat rood vlees staan en kijk of het geheel verbeterd.

 

Alcohol kan je hormonen verstoren

 

Natuurlijk hoef je jezelf niet alles te ontzeggen, maar ik vind het wel heel belangrijk dat je weet wat het effect is van alcohol op je hormonen. Alcohol beïnvloed je oestrogeen, je suikerspiegel, je honger en de botdichtheid op een negatieve manier.

 

Hormonen zijn geen fan van cafeïne

 

Een koffie in de morgen... tja, ik weet het!

Cafeïne verhoogt het hormoon cortisol in je lijf. Cortisol houdt zich vooral bezig met het opslaan van vet in het lichaam. (let wel, hiervoor heb je nog steeds een positieve energiebalans voor nodig). Het wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol heeft ook goede functies, alertheid en paraatheid die je nodig hebt in stressmomenten. Maar kan daardoor ook zorgen voor een slechtere slaap. En juist in je slaap reset je lichaam alle processen in het lichaam en zorgt weer voor een frisse start, mega belangrijk!

 

Suiker heeft een flink negatieve invloed

 

Insuline is het hormoon dat suiker uit je bloed naar de cellen vervoert. Wanneer je veel suiker eet, kan insuline het teveel aan suiker niet allemaal uit de bloedbaan halen, en heb je een bloedsuikerpiek in je bloed. Dit triggert het lichaam deze suiker direct te gaan opslaan als vet. Vervolgens triggert suiker het deel van je hersenen dat dopamine aan gaat maken, dit hormoon geeft je een goed gevoel. Je lichaam went hieraan en wil dit gevoel van ‘high’ zijn steeds vaker. Deze disbalans in je lichaam, op en neer, gaat er niet voor zorgen dat jij je heel stabiel voelt. Je hormonen gaan op en af.

 

Verbeter je leptine

 

Letpine is een superhormoon. Het zorgt voor dat je merkt dat je vol zit en stopt met eten. Als deze uit balans is of als je er resistent voor bent, zullen je andere hormonen waarschijnlijk ook niet in balans zijn. Leptine zorgt voor een goede vruchtbaarheid, het makkelijker maken gewicht te verliezen, je slaap verbeteren en zorgt voor minder ontstekingen. Het optimaliseren van dit hormoon kan je doen door goed te slapen, pure voeding te eten (vezels verzadigen!) en ook niet te vaak op een dag te eten. Daar heb ik in deze én deze blog ook meer over verteld, en kan een super goede tool zijn om jouw hormonen weer in balans te brengen.

 

Er zijn ook veel voedingsmiddelen die je helpen weer in balans te brengen

 

Je oestrogeen levels weer in balans brengen begint met voeding. Voedingsmiddelen zoals eieren, vis, tempeh kan je helpen. Maar ook Maca, een supplement in poedervorm kan je helpen je hormonen weer in balans te brengen. Ook vitamine D, magnesium en gelatine (werkt ook goed bij gewrichtsklachten!) ondersteunen de hormoonproductie.

 

Eet gezond, pak je rust, luister naar je lichaam, doe krachttraining en start je ochtend met bewegen

 

Dit waren een hoop tips! Hopelijk haal jij eruit wat voor jou van toepassing kan zijn

 

Liefs,

Stella


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.