Intermittent Fasting | Deel 2

Gepubliceerd op 9 november 2018 om 14:00

Vorige week vertelde ik over wat intermittent fasting is, en welke rol dit kan spelen op het immuunsysteem en het herstelvermogen van het lichaam. Heb je deel 1 nog niet gelezen, verwijs ik je daar eerst even naar ;) 

Vandaag zal ik vertellen welke praktische oplossingen je voor dit probleem kan toepassen, let's go!

 

In deel 1 werd genoemd dat stress en een hoge maaltijdfrequentie wel eens de oorzaak kunnen zijn van een overbelasting van het immuunsysteem. Ook welke rol de thight junctions hierin kunnen spelen.

 

Nu je dit allemaal weet, zijn er een paar dingen die je in de praktijk kan brengen. En dit is misschien een beetje anders dan dat je meestal gewend bent, maar tijden veranderen, wetenschap veranderd en een frisse blik + een proces van trial en error kan nooit kwaad denk ik zo. Natuurlijk heb ik het zelf ook geprobeerd, nog steeds. Al heb ik geen klachten. Ik heb het idee dat het echt werkt, vooral voor mijn energieniveau over de dag een en concentratie in de ochtenden ;)

 

Zeker het proberen waard!

 

PPIR

De dingen die je zelf aan kan passen is de maaltijdfrequentie. En dan vertel ik je eerst wat over PPIR. Dit staat voor postprandial inflammatory response. Dit is een ontstekingsreactie van het lichaam als er eten binnenkomt, een heel normale en goede reactie natuurlijk, want het lichaam is voorbereid op eventuele ziekmaker die binnen kunnen komen. 

Maar wat je dan liever niet hebt, is dat je lichaam deze reactie altijd heeft. Het duurt namelijk 16 uur voordat deze reactie opgehouden is in ons lichaam. Tel maar uit, ben jij ooit langer dan 16 uur nuchter?

 

Door bijvoorbeeld 2-3 dagen in de week wél eens langer dan 16 uur nuchter te zijn, geef je het lichaam de kans zich op andere dingen te focussen dan het verwerken van eten. Het lichaam kan de hormoonwaarden herstellen, weefsels herstellen, darmen opschonen, etc. Allemaal heel belangrijke dingen waar het lichaam anders niet of veel minder aan toe komt.

 

Energiesystemen

Wat nog meer meespeelt is dat het lichaam 3 manieren heeft om energie te verkrijgen:

  1. Voeding
  2. glycogeen (glucose opgeslagen in spieren)
  3. Vetcellen uit opslag

 

Als je het lichaam altijd goed voorzien hebt van eten, dan komen die andere mechanismes (glucose en vet) nooit aan bod. En je lichaam is heel ingenieus en kan het best eens wat langer uithouden met minder eten. Alleen zijn we dit niet gewend en voelt het vaak ook niet lekker, we worden duizelig of misselijk. Maar zolang dit geen extreme waarden aanneemt kan dit echt geen kwaad, even wennen, je lichaam is aan het werk ;)

Daarnaast is het voor het lichaam ook nog eens mega slim om juist energie uit vet te halen. De reden daarvoor is dat vet véél meer energie oplevert met minder moeite. ATP is energie voor het lichaam, al het eten wordt uiteindelijk in de stofwisseling omgezet in ATP en zo kan het lichaam dit gebruiken als energie. Een eenheid glucose (vaak uit voeding of glycogeen, dus optie 1 en 2) levert 17 ATP op. Een eenheid vet daarentegen levert 100 ATP op... 

 

Wat kan je doen?

  1. Verkleinen van de maaltijdfrequentie. Eet 3-4 maaltijden per dag. Dit zijn dan wel grotere maaltijden, met zorg samengesteld en voorzien van alle voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Dus gebruik vooral pure producten zoals; groenten en fruit, ei, vlees/vis/peulvruchten, noten, zuivel en oliën en een beetje granen als brood, rijst of pasta als aanvulling. 
  2. Blijf 2-3x per week langer dan 16 uur nuchter. Dit kan je doen door later te ontbijten, dus dan heb je de nacht al mooi meegenomen. Blijf dan eens van 18 uur, dus na het avondeten, tot de volgende ochtend 12 uur nuchter. (Zorg als je op pad gaat wel dat je altijd een appeltje of noten bij je hebt, je hoeft niet om te vallen, maar geef het lichaam ook de kans om te wennen)

 

De oplossing lijkt heel simpel, is het ook.. Gewoon proberen!

 

Wil je hier meer over weten, of weten hoe je maaltijden er dan uit moeten zien? neem gerust contact met me op en dan kan ik je hierin begeleiden!

 

Liefs,

Stella

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.