De voordelen van probiotica

Gepubliceerd op 12 oktober 2018 om 16:20

Wist je dat je meer bacteriën hebt in je lichaam dan lichaamscellen? De verhouding is zelfs 10 op 1!. De meeste van deze bacteriën bevinden zich in je darmen. En net déze bacteriën zijn heel bepalend voor jouw gezondheid!

 

Deze goede bacteriën zijn gelinkt aan talloze gezondheidsvoordelen (1), zoals afvallen (wanneer je overgewicht hebt), een verbeterde vertering, een hoger immuunsysteem, een egalere huid en een verminderd risico op het krijgen van meerdere ziektes (2).

 

Hoe dit precies werkt, ga ik je nu vertellen ;)

 

‘Je bent wat je eet’

 

Het eten komt eerst door de maag, war het maagzuur bacteriën en schimmels doodt die misschien nog op het voedsel zitten. Daarna gaat het voedsel door naar de dunne darm, waar spijsverteringssappen verdergaan met de vertering. Maar het grootste gedeelte van de vertering vindt plaats in de dikke darm, waar goede darmbacteriën (de darmflora) het voedsel bewerken, zodat we het door de darmwand heen kunnen opnemen. Deze bacteriën zijn dus niet vies of ziekteverwekkend, maar juist nuttig. Sterker nog: we hebben ze heel hard nodig! Als we ze niet zouden hebben, zouden we ons voedsel niet goed kunnen verteren en klachten krijgen.

 

‘Gezond darmslijmvlies is van groot belang’

 

Alle soorten bacteriën werken samen. De ene groep (de aerobe bacteriën) vreet bijvoorbeeld zuurstof weg uit de darmen, zodat de groep die niet goed tegen zuurstof kan (anaerobe bacteriën), toch in de darmen kan overleven. Ook bevat een gezonde darm kleine hoeveelheden gisten en schimmels, die weer in bedwang worden gehouden door de gezonde darmflora. Alle soorten samen zorgen, als ze in evenwicht zijn, voor een goede spijsvertering en een gezond darmslijmvlies.

Een gezond darmslijmvlies werkt als een soort hele fijne ‘zeef’. Het zorgt dat alleen de allerkleinste brokjes voedingsstoffen worden opgenomen en in de bloedbaan terecht komen. Als het darmslijmvlies niet gezond is, kunnen de darmen de voedingsstoffen niet goed opnemen en kunnen ze ook de afvalstoffen niet goed afvoeren. Als het darmslijmvlies heel ongezond is, kan het zelfs voorkomen dat de gaten van de ‘zeef’ een beetje uitrekken. De darmen laten dan te grote brokken voedingsstoffen door naar de bloedbaan, waar ze ontstekingen en allergische klachten kunnen veroorzaken.

 

Kan probiotica bijdragen aan een gezondere darmflora en een gezond darmslijmvlies?’

 

Probiotica zijn levende micro-organismen die, wanneer ze in een juiste hoeveelheid aanwezig zijn, je darmen positief kunnen ondersteunen (3).

 

Je kunt ze binnen krijgen door supplementen, maar ook door voedingsmiddelen die gefermenteerd zijn door bacteriën. Denk aan onder andere yoghurt, kefir, zuurkool, tempeh en kimchi. Verwar probiotica niet met Prebiotica (let op de e), Prebiotica zijn vezels uit voeding die weer als voeding dienen voor de goede bacteriën die zich al in de darmen bevinden (4).

Verschillende probiotica hebben verschillende effecten op je gezondheid. Daarom is het verstandig om, als je probiotica gaat innemen, je de juiste kiest voor jou. Dit is een vrij nieuw gedeelte in de onderzoekswereld omtrent je lichaam en voeding. De onderzoeken die er nu zijn, zijn veelbelovend maar let wel; er valt nog veel te onderzoeken omtrent welke probiotica voor wie nuttig kan zijn. Dus niet alles uit dit artikel zal voor iedereen diezelfde effecten hebben (5).

 

Als je darmflora niet voorzien is van de juiste bacteriën, in de juiste hoeveelheid, dan wordt dit gelinkt aan verschillende ziektes (15)(16). Denk aan obesitas, diabetes type 2, metabool syndroom, hart- en vaatziekten, darmkanker, Alzheimer’s, depressie en vele, vele andere ziektes (17)(18)(19)(20).

 

Maar don’t worry, probiotica (en het eten van voldoende prebiotica vóór de probiotica bacteriën, volg je het nog?) kan hepen om de balans terug te krijgen in je darmen zodat dit ‘vergeten orgaan’ weer optimaal gaat functioneren (21).

 

Na een antibiotica kuur is je darmflora een slagveld’

 

Dit komt doordat antibiotica veel natuurlijke bacteriën in je darmen kapot maakt waardoor je darmen compleet uit balans gaan en er ruimte komt voor de “slechte bacteriën”. Tientallen onderzoeken laten zien dat het nemen van probiotica kan helpen om de diarree na en tijdens een antibiotica kuur te stoppen (23)(24)(25).

 

‘Van obees naar slank met poeptransplantatie?’

 

Wist je dat mensen die obees zijn een andere darmflora hebben dan slankere mensen? (34)

Dit alleen al is een interessante ontdekking. Een heel gek onderzoek wat ik toch met je wil delen.. Houd je vast!

Bij een onderzoek met dieren werd de ontlasting van slanke dieren getransplanteerd naar obese dieren en wat bleek? Dat hielp de obese dieren met het afvallen(35)(36).

 

En precies om deze reden geloven vele wetenschappers dat onze darmflora een belangrijke rol speelt in hoe zwaar we zijn (37)(38). Natuurlijk is hier nog meer onderzoek voor nodig, maar wat wel al is gebleken dat sommige groepen probiotica enorm kunnen helpen bij het afvallen (39).

 

Probiotica heeft veel gezondheidsvoordelen’

 

Er zijn nog een aantal voordelen die je absoluut moet weten:

  • Opvlammingen / Ontstekingen: Probiotica vermindert volgens onderzoek opvlammingen en ontstekingen in het lichaam, deze veroorzaken verschillende vervelende ziektes (43).
  • Depressie en angstaanvallen: Lactobacillus helveticus en Bifidobacterium longum blijken goed te werken om symptomen van depressie en angst te verminderen bij mensen die klinische depressie hebben (44)(45).
  • Cholesterol: Verschillende probiotica verlagen je totale cholesterol en je ‘slechte’ LDL cholesterol levels volgens onderzoek (46)(47).
  • Bloeddruk: Probiotica kan je bloeddruk ook lichtelijk verlagen (48)(49).
  • Immuunsysteem: Verschillende soorten probiotica kunnen je immuunsysteem versterken en ertoe leiden dat de kans op het krijgen van kleine infecties zoals verkoudheid vermindert wordt (50)(51).
  • Gezonde huid: Er is zelfs wat onderzoek dat laat zien dat het zinvol kan zijn om probiotica te nemen tegen acne, rosacea en eczeem (52).

 

Zelf neem ik ook sinds een paar maanden probiotica, niet omdat ik last heb van mijn darmen. Maar meer voor het ondersteunen van mijn immuunsysteem en omdat ik onlangs een antibiotica heb geslikt.

En ik moet zeggen.. ondanks dat ik er niet heel grote veranderingen van merk, heb ik veel minder vaak last van een opgeblazen gevoel en voel ik me er heel goed bij.

 

Absoluut het proberen waard dus!

 

Wil je weten welk merk ik gebruik of wil je meer weten over probiotica? Laat dit weten in een reactie of neem gerust contact met me op,

 

 

Liefs,

 

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.