Taste the rainbow!

Gepubliceerd op 31 juli 2018 om 13:25

Eet jij elke dag meerdere soorten groenten en fruit? No? you should! And this is why..

Variatie op je bord is altijd een goed idee. Met groenten en fruit kun je eindeloos variëren. Het geeft onze maaltijden kleur. Waarom je 100 verschillende soorten voedingsmiddelen per maand moet eten? Elk soort groenten en fruit heeft unieke kwaliteiten en smaak.

Verse groenten en fruit zien er niet voor niks aantrekkelijk uit met al die mooie kleurtjes! Ze verlagen namelijk het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2.

Wat zegt de kleur van groenten precies? Specifieke kleuren duiden op bepaalde aanwezige voedingsstoffen en bioactieve stoffen. Deze bioactieve stoffen leveren geen energie, zijn niet essentieel voor ons lichaam, maar kunnen wel degelijk een positieve invloed hebben op onze gezondheid.

Groen

Reguleert de reinigende werking van de lever. Daarnaast bevat het ook chlorofyl, wat een laagje in de darmen vormt. Zo werkt het mogelijk tegen darmkanker. Ook ondersteunt het het immuunsysteem en zorgt voor een goede zuurstof opname in het bloed.

 

Bevat ook: magnesium, ijzer, kalium, vitamine K en folaat (foliumzuur)

 

Tip: blend het in een smoothie of combineer groene bladgroenten als spinazie, sla, boerenkool in een salade, in een wrap of gewoon bij de avondmaaltijd!

Rood

Wist je dat rood fruit en rode groenten het beste werken tegen het voorkomen van kanker? Dit komt vooral doordat rode voedingsmiddelen vol zitten met lycopeen en ellaginezuur. Lycopeen daarentegen beschermt ook tegen hart- en vaatziekten. De stof anthocyaan die ook te vinden is in rode voedingsmiddelen werkt als een antioxidant en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen.

 

Bevat ook: Vitamine C 

 

Tip: In de zomer lekker wat rood fruit door je zuivel. Winter? Diepvries mag ook, net zo gezond! Verwerk het in een smoothie/shake of neem een handje mee voor tussendoor.

Oranje/geel

Oranje en gele voedingsmiddelen bevatten heel veel antioxidanten, wat cel schade tegengaat. Oranje fruit bevat carotenoïden, waaronder bètacaroteen wat in het lichaam omgezet wordt naar vitamine A. Gele voedingsmiddelen duiden op de ruime aanwezigheid van kalium. Kalium is belangrijk voor de regulering van de bloeddruk. Eet je mogelijk te veel zout? Probeer dan veel producten met kalium te kiezen. Daarnaast bevatten gele voedingsmiddelen ook vitamine B6, wat de werking van kalium weer verbetert. Ook werken oranje en gele voedingsmiddelen ontstekingsremmend en ondersteunen en mooie huid.

 

Bevat ook: Vitamine C

 

Tip: Eet eens wat vaker gele en oranje paprika in plaats van altijd een rode, mix it up! Of neem overdag eens een bakje snackworteltjes mee, vol vezels en vult dus lekker!

Blauw/paars

Blauwe en paarse voedingsmiddelen zijn echt antioxidanten bommetjes! Ze gaan veroudering tegen en werken ontstekingsremmend. Wat wil je nog meer!?

 

Bevat ook: Folaat, kalium en vitamine C

 

Tip: Doe blauwe bessen, bramen of blauwe druiven eens door de yoghurt of kwark. Ga je hardlopen? Maak dan een juice met bietjes voor een goede zuurstofopname in het bloed! En ook rode kool is heel gezond, vooral als het gefermenteerd is. Dit is heel goed voor het behouden van een gezonde darmflora.

Wit

Als laatste hebben we ook nog de witte voedingsmiddelen, niet te vergeten natuurlijk! Denk hierbij aan ui, knoflook, champignons, bloemkool en pastinaak. Deze groenten verlagen de kans op hart- en vaatziekten, verlagen het cholesterolgehalte in het bloed, zijn antioxidanten, werken antibacterieel door de aanwezigheid van allicine en zorgen voor sterke en gezonde botten! Een hele lijst dus! Worth a try! Ze bevatten daarnaast ook veel flavonoïden, wat sterk in verband wordt gebracht met verminderd risico op kanker. Dit wordt vooral versterkt in combinatie met vitamine C.

 

Bevat ook: Vitamine C

 

Tip: Combineer eens champignons of uien met paprika en aubergine. Voor optimale gezondheidsvoordelen van de flavonoïden en vitamine C!

Genoeg reden om lekker te variëren dus!

Ik daag je bij deze uit, om elke maand 100 verschillende voedingsmiddelen te eten!

 

 

Liefs,

 

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.