Kun je je metabolisme verhogen?

Gepubliceerd op 19 juni 2018 om 16:01

Een vraag die vaak voorbijkomt en waarbij de meningen sterk verdeeld zijn. Verschillende factoren spelen hierbij een rol. Hoe je invloed kunt uitoefenen op deze factoren en zo je metabolisme (stofwisseling) een kick kan geven lees je hier!

 

Hoe werkt je metabolisme?

 

Het lichaam heeft constant energie nodig voor verschillende processen. Denk hierbij aan de ademhaling, constant houden van de lichaamstemperatuur en natuurlijk de stofwisseling.  Bij de stofwisseling worden voedingsstoffen afgebroken tot bruikbare energie, ofwel ATP. Dit zijn fysiologische processen die gaande gehouden moeten worden. Dit wordt dan ook de ruststofwisseling genoemd. Dat is wat je verbrand als je de hele dag niets doet en niets gegeten hebt. Dit maakt ongeveer voor twee derde uit van je totale dagelijkse energieverbruik. Als je je ruststofwisseling verhoogd, verbrand je dus dagelijks meer! De ruststofwisseling is gebaseerd op;

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gewicht (hoge vetvrije massa ofwel spiermassa vraagt veel energie)
  • Lengte

 

Naast die ruststofwisseling heb je ook energie nodig voor dagelijkse activiteiten en eventueel sport. Dit wordt ook wel de actieve stofwisseling genoemd. Dit word ook wel je activiteitsfactor genoemd (PAL-waarde)

 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de opbouw van stoffen in het lichaam (anabolisme) en de afbraak van stoffen in het lichaam (katabolisme). Hoe de stofwisseling van de verschillende nutriënten precies gaat lees je ook in dit artikel.

 

Kun je je metabolisme verhogen?

 

Ja zeker! Jij hebt zelf invloed op de volgende factoren;

 

Slaap

Rust is van onschatbare waarde. ’s Nachts heeft je lichaam tijd om te herstellen van de dag en word je als het ware gereset. Het lichaam kan niet optimaal functioneren als het hier niet de kans voor krijgt. Processen hier sterk mee samenhangen zijn eetlust, cravings en de afgifte van bepaalde hormonen. De afgiftes van het hormoon leptine en het stresshormoon cortisol worden door weinig slaap flink in de war geschopt. Leptine zorgt ervoor dat je van (ongezond) voedsel af kunt blijven en geeft aan dat je vol zit. Cortisol daarentegen kan ervoor zorgen dat je vocht gaat vasthouden en slecht in slaap kan vallen. Cortisol onderdrukt ontstekingsreacties en houd je in stressvolle periodes op de been… maar dan krijg je vakantie en word je ziek.. klinkt dit bekend? Probeer dan voortaan wat vroeger naar bed te gaan.

  

Sporten op hogere intensiteit (HIIT)

Een combinatie van cardio en kracht kan hierin een uitkomst zijn. krachttraining zorgt ervoor dat je spiermassa opbouwt, hoe meer spiermassa hoe hoger de ruststofwisseling. Cardio zorgt daarentegen weer voor een verhoging van de hartslag. En liever en korte cardiosessie op hogere intensiteit (20 minuten interval) dan steady cardio. Een combinatie van deze twee trainingen in bijvoorbeeld een circuitvorm of CrossFit zijn hiervan goede voorbeelden.

 

Gezonde spijsvertering

Je darmen vertellen enorm veel over je gezondheid. In de darmen worden alle voedingsstoffen opgenomen. Hierdoor kan het lichaam optimaal functioneren. Geen, weinig of verstoorde opname van voedingstoffen kan zorgen voor tal van disfuncties van het lichaam. Denk aan nutriëntentekorten of zelfs ondervoeding, maar ook spierklachten, mentale klachten en hormonale klachten als acne. Eet daarom zo min mogelijk bewerkte producten. Suiker in fabrieksproducten voedt als het ware bacteriën en kan zo zorgen voor ontstekingsreacties. Daarnaast is het voeden van de gezonde darmbacteriën wel gunstig. Denk hierbij aan gefermenteerd voedsel als; Kefir (yoghurt), Tempeh, zuurkool (liefst zelf gemaakt) en probiotische yoghurt. Ook draagt het eten van voldoende voedingsvezels in volkorenproducten, groenten en fruit bij aan een gezonde darmwerking.

 

Reverse dieting

Dit is misschien een term die je nog niet heel vaak gehoord hebt. Al wordt deze term de laatste tijd wel steeds vaker genoemd en bestaat dit in dietistenland al veel langer, alleen niet onder deze fancy naam. Na het volgen van een strikt dieet kan het zijn dat je lichaam even op een standje lager gaat draaien. Dit is een logisch gevolg aangezien je waarschijnlijk minder eet, dus je lichaam hoeft minder te verbranden = minder energieverbruik. Doe je dit een langere tijd gaat je lichaam zich hiernaar aanpassen. Geen paniek. Je kan je metabolisme hiermee niet blijvend ‘schaden’ zoals lang werd gedacht. Met reverse dieting kan je dit weer langzaam opbouwen. Bij deze methode verhoog je langzaam de calorie inname, waardoor je lichaam harder gaat werken en de verbranding omhoog gaat, mits je het goed aanpakt natuurlijk! Hierdoor zul je op den duur weer meer calorieën kunnen eten zonder dat je meteen aankomt. Wanneer je dan vervolgens weer wilt gaan afvallen en je met de inname onder je behoefte gaat zitten, val je sneller af terwijl je in verhouding tot vroeger nog best redelijke porties kan eten. Het betekent dat je langzaam je beginwaarden van je behoeften in je energiebalans hebt verhoogd, in positieve zin.

 

 

Hopelijk geeft dit jullie alvast waardevolle informatie en kun je er zelf mee aan de slag!

 

Liever hulp op dit onderwerp, mail of bel me en dan maken we snel een afspraak.

 

 

 

Liefs,

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.