Zweten en hydrateren

Gepubliceerd op 6 juni 2018 om 17:20

Zeker als het zo warm is zoals deze week, kun je tussen de 1-2L vocht per uur verliezen tijdens inspanning. Maar wat heeft dit precies voor gevolgen op jouw prestatie?

 

Veel zweten heeft ook voordelen, dan kan je je warmte goed kwijt tijdens het sporten. Het nadeel is alleen dat je prestaties er behoorlijk op achteruit kunnen gaan en zelf het risico loopt op uitdroging. Prestatieverlies kan al optreden bij een verlies van 2% van je gewicht aan vocht.

 

Te weinig vocht kan niet alleen zorgen voor een droge mond en dorst, maar ook oververhitting, sufheid, hoofdpijn, misselijkheid, versnelde hartslag, spierkrampen en flauwvallen liggen op de loer. Te veel drinken daarentegen kan weer zorgen voor een verdunning van je bloed. Je nieren kunnen ongeveer 0,7-1L water per uur verwerken.

 

Zorg daarom dat je tijdens een training goed drinkt, of dit nu binnen of buiten is. Zweet je veel en train je langer dan een 45min? Dan kan een isotone drank van pas komen. Deze vult niet alleen je vocht aan maar daarnaast ook wat suikers en verloren zouten via zweet. Dit is goed voor het op peil houden van de vochthuishouding.

 

Hoe weet je dat je genoeg drinkt? Kijk welke kleur je urine heeft! Het klinkt misschien niet heel fris, maar een kijkje in de wc-pot is snel gedaan ;) is je urine helder van kleur? Dan is jouw vochtbalans op orde, is je urine geel of zelfs donkergeel/oranje van kleur? Dat betekent drinken!

 

Een paar tips op een rijtje voor sporten bij warm weer;

  • Ga je ’s avond sporten? Zorg dan al dat je de hele dag al voldoende drinkt. Voorkom hiermee dorst tijdens het sporten
  • Probeer 150% van het vocht dat je verliest, weer bij te drinken
  • Gebruik bij heel warm weer isotone sportdranken voor het aanvullen van je koolhydraten en zouten/mineralen
  • Sport je korten dan 45 min? Dan hoef je niet per se tijdens inspanning te drinken, vul het verlies na het sporten wel goed aan

Wil je meer weten over zweten en hydrateren en ondervind je hier last van? Neem dan contact op en dan kunnen we samen jouw persoonlijke Sweatrate berekenen!

 

Liefs,

 

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.