6 tips om een gezonde leefstijl vol te houden

Gepubliceerd op 15 mei 2018 om 18:58

's Ochtends om half 7 gaat de wekker.

Nee Stella, niet weer omdraaien.. eruit...

Koffie, dan ontbijtje erin.

Gelukkig staat mijn lunch al klaar in de koelkast. Nog snel een eiwitreep erbij in mijn tas want, geen idee hoe laat ik thuis ben vandaag.

Vast in het verkeer, shit misschien kom ik weer te laat.. #teamalwayslate

Drukke dag op school of stage

Thuiskomen en nu nog even koken. Het liefst snel, lekker en gezond. Altijd een uitdaging.

Op tijd eten om vervolgens in de avond een lekkere workout te doen in de gym. Even mijn hoofd leeg.

Douchen en op de bank ploffen met een bakje kwark, fruit en noten..

Shit het is al 11 uur, ik wilde op tijd naar bed..  

 

Alle ballen hooghouden is niet altijd even makkelijk. Zeker wanneer je een drukke leefstijl hebt en veel doelen voor jezelf stelt op verschillende gebieden als werk, school en sporten.

 

Hoe houd je dit vol? Dit is een vraag die ik vaak krijg. Al vraag ik me dit soms ook af :) heb ik wel degelijk dingen die mij hierbij helpen. Deze wil ik ook graag met jullie delen.

 

1. Ten eerste: het klinkt cliché maar neem elke dag 1 momentje voor jezelf. Dit kunnen verschillende dingen zijn;

  • Lees een boek voor het slapen gaan (en leg je telefoon weg). Boeken die ik op dit moment lees voor mijn eigen ontwikkeling zijn: Instructions For Happiness and Succes en The Art of not giving a F*ck
  • Probeer eens een keer mindfullness. Met het youtube kanaal en de App van Rituals vind jij jouw ideale ontspanning
  • Pak eens in de zoveel tijd een uitgebreid bad of een douche en verzorg je huid, pak een masker. Leef je uit, even tijd voor jezelf!

 

2. Geniet van je workouts, maar een dag niet gesport is echt niet een dag niet geleefd. Luister naar je lichaam en weet wanneer je beter een stapje terug kan doen.

 

3. Een gezond voedingspatroon kan je energielevels ondersteunen en kan je helpen 's ochtends fit op te staan. Daarnaast kan de timing van gezonde voeding rondom een training een groot verschil maken in jouw sportprestaties en energielevels. Denk aan; koolhydraten voor energie en eiwit voor herstel. Daarnaast kunnen verschillende voedingsmiddelen ook voor ontspanning zorgen. Denk aan een warm kopje (kamille)thee voor het slapen gaan of een magnesiumsupplement na het sporten waardoor je spieren ontspannen.

 

4. Laat de alles of niets mentaliteit los. Als een dag niet helemaal gaat zoals je misschien zou willen, gooi dan niet meteen alles overboord en denk waarom je begonnen bent een gezonde leefstijl. Toch niet om na een tegenslag of verandering meteen alles te verpesten? Juist, kop op en door. 

 

5. Zorg ervoor dat je goed wordt in plannen. Een drukke leefstijl vergt nu eenmaal wat planning. Dus pak je agenda, planner of notebook erbij en plan je week. Van je workouts tot school, afspraken, tijd voor jezelf(!), werk, familietijd, boodschappen etc... Dit creeërt rust in je hoofd. Leuke planners en agenda's vindt je hier.

 

Last but not least: Sleep Well

Rust is zeker zo belangrijk als gezonde voeding en juiste training. Een slechte nachtrust heeft niet alleen invloed op je concentratievermogen, honger, verschillende functies van het immuunsysteem. Het zorgt er ook voor dat afvallen (vet verliezen) moeizamer gaat en dat je meer spiermassa (vetvrije massa) kan verliezen! Dat is natuurlijk iets wat je absoluut niet wilt! Lees de exacte gevolgen in dit onderzoek.

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.