Voeding & stress

Gepubliceerd op 15 juli 2019 08:00

Wat is stress en hoe gaat het lichaam om met stress?  

 

Hoe kan je hier rekening mee houden en hoe laat je het je training en voeding en herstel zo min mogelijk nadelig beïnvloeden? Lees.. 

 

Er zijn twee soorten stress:  

  1. kortdurende stress(gereguleerd door autonoom zenuwstelsel) 
  2. Langdurige stress(gereguleerd door HPA-as en neurotransmitters) 

 

De eerste soort , gereguleerd door het autonoom zenuwstelsel bestaat uit de reactie van de sympathicus (fight/flight) en de parasympaticus (rust en herstel). Allebei niet beïnvloedbaar door onze wil.  

 

De fight/flight reactie bij een kortdurende stressreactie zorgt voor aanmaak van adrenaline en hierdoor een tijdelijke verhoogde bloeddruk en hartslag en de zintuigen worden scherper, pijngevoeligheid daalt en er is een verminderde bloedtoevoer naar de darmen. Het lichaam is klaar voor een gevecht, of om te vluchten. 

 

Wanneer de stress onder controle is, springt de parasympaticus in, onder invloed van de aanmaak van endorfine.  Deze zorgt voor rust, reparatie en herstel 

 

Het autonome zenuwstelsel heeft dus een snelle reactie. Dit is een essentieel onderdeel van overleving. Dit in tegenstelling tot soort stress 2. De HPA-as, ofwel hypothalamus-hypofyse-bijnierschors in het Nederlands.  

 

Als er een stressprikkel binnenkomt zorgt dit mechanisme voor het vrijmaken van cortisol (bekend als stresshormoon). Cortisol verhoogt de bloedsuikerspiegel en werkt ontstekingsremmendonderdrukt het immuunsysteem en reguleert de bloeddruk. Het draagt bij aan alertheid en focus. Ook is het een key-factor in de regulatie van de schildklier en de hormonen testosteron en oestrogeen.  

 

Welke invloed heeft chronische stress (ofwel een verstoorde cortisol-curve) op het lichaam? Let op, cortisol op zich is geen ‘slecht’ hormoon en heeft ook goede eigenschappen! Maar wel op langere termijn.. 

 

Als het lichaam, en dan vooral de bijnieren, continu wordt gevraagd om in die staat van alertheid te zijn en cortisol vrij te maken vanuit de hypofyse, kan dit op den duur zorgen voor bijnieruitputting 

 

Deze bijnieruitputting ligt aan veel klachten en symptomen ten gronde, zoals; minder aanmaak van serotonine (gelukshormoon), mindere slaapkwaliteit, vetopslag in de buikregionen en zelfs verminderde weerbaarheid tegen ongezonde voeding (verhoogde kans op eetbuien) en depressie.  

 

Alle ingrediënten om jouw lichaam uit balans te laten raken.  

 

Wil je dit aanpakken moeten we eerst de kern vinden. Waar ligt de oorzaak? Werk, te zware training/lichamelijke belasting, ongezonde voeding, slechte slaapkwaliteit?  

 

Zoals je leest is dit geen makkelijke kwestie en je bent er ook niet meteen vanaf. Dit vergt inzet, tijd en commitment.  

 

Een gezonde voeding zoals veel (groene) groenten en fruit, noten en zaden, vette vis helpen je cellen beschermen en bevatten veel goed opneembare vitaminen en mineralen. Zodat jouw energie- en hormoonhuishouding weer optimaal werkt. 

 

Maar ook het verbeteren van slaap, ritme en regelmaat en inplannen van rustmomenten werkt vaak al goed.  

 

Laat eens testen of jouw bijnieren ook onder druk staan. Laat iemand je helpen bij gezonde voeding en het optimaliseren van je slaap. Allemaal heel belangrijk om jouw vitaliteit te verbeteren.  

 

Je wil toch altijd vrolijk, energiek, productief en fit zijn en lekker in je vel zitten! 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.