Wat de weegschaal jou niet vertelt..

Gepubliceerd op 18 januari 2019 10:00

Geen daling in gewicht betekent niet dat je geen progressie maakt!

 

Je hebt zo je best gedaan. Je bent goed bezig met voeding, eet gezond en bent lekker aan het sporten. Maar toch laat die weegschaal je niet zien wat je gehoopt had..

 

Ik kan je telkens vertellen dat gewicht vaak niet in relatie staat met hoe gezond jij bent, hoe hoog jouw vetpercentage is, en zeker niet hoe goed je eruitziet. Maar toch is dit voor velen lastig aan te nemen. Er is inmiddels zo’n beeld geschept van een perfect lichaam dat voor velen in relatie staat met schoonheid, succes en zelfvertrouwen.

 

Maar wat als ik je vertel dat je ook anders kan denken? Dat dat gewicht op de weegschaal vaak niets zegt. Sport je vaak of ben je net begonnen met (meer) sporten, druk bezig met een gezonde leefstijl? Dan kunnen er bepaalde redenen zijn waarom jij misschien geen gewicht verliest, maar wel degelijk progressie maakt!

1. Je bent begonnen met (vaker) sporten

Als je gaat sporten, met name bij krachttraining, ga je je spieren aan het werk zetten. Is jouw lichaam dit niet gewend of ben je begonnen met vaker sporten? Dan gaat jouw lichaam daarop reageren.

 

Twee processen spelen hierbij een rol. Ten eerste, je bent spiermassa aan het opbouwen. Dit kun je goed laten meten door een huidplooimeting te laten doen.

 

Een rekenvoorbeeld: Een vrouw van 70kg met een vetpercentage van 27% (= 51kg vetvrije massa) begint met sporten. na 3 weken is ze 2 kilo aangekomen. Echter is haar vetpercentage omlaag gegaan naar 25%. Dit wil zeggen dat ze nu een vetvrije massa heeft van 54kg. TADAA!

 

Ten tweede, je spieren worden aan het werk gezet. Hiervoor willen ze een reservevoorraad energie aanleggen. Dit kan in de vorm van glycogeen, dat wordt opgeslagen in de spier. Maar, voor elke gram glycogeen is er ook 3 gram water nodig! Stel jij hebt 300g glycogeen in je spieren opgeslagen liggen (voor een normaal persoon), dan is dit 900g aan water wat erbij zit. Dit zorgt samen voor 1,2kg aan extra gewicht.

2. Je houdt vocht vast

Zeker bij vrouwen kan dit een rol spelen. Wanneer je vocht vasthoudt kan met je cyclus te maken hebben. Vaak aan het einde van de cyclus houdt je lichaam vocht vast. Dit kan wel tot 1kg schelen! Daarbij is het ook nog eens zo dat vocht je ‘dikker’ laat lijken dan vet. 1kg vocht kan meteen zorgen voor een opgeblazen buik, terwijl je 1kg vet waarschijnlijk niet eens ziet.

 

3.Je hormonen zijn uit balans

Denk hierbij aan langdurig onder stress staan, wat zorgt voor cortisol. Cortisol is een boosdoener voor buikvet. Het stimuleert namelijk het enzym Lipoproteïne Lipase (LPL), wat ervoor zorgt dat cellen vet kunnen opslaan. Dus neem op tijd je rust, slaap voldoende en neem eens een momentje voor jezelf!

 

Hoe kun je ervoor zorgen dat je hormonen zo min mogelijk verstoord raken?

  • Eet volle granen. Dan stijgt de bloedsuikerspiegel minder snel en verstoor je de insulinerespons minder
  • Eet noten, zaden en vette vis. Deze bevatten onverzadigde vetten en die zorgen ook voor een lagere insulinerespons.
  • Eet kruisbloemige groenten. Bloemkool en broccoli zijn een bron van fyto-oestrogeenverbindingen die kunnen helpen je hormonen weer in balans te brengen. Ook bevatten ze talloze antioxidanten die ons lichaam beschermen tegen infecties en ontstekingen.

 

Zal dit laatste heel veel verschil maken? Verwacht geen wonderen, maar het is op zijn minst het proberen waard! Het zijn gezonde producten, dus het kan sowieso geen kwaad deze vaker te eten.

 

Tenslotte, het gewicht op de weegschaal kan dus door de hierboven genoemde factoren wel eens flink afwijken. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan! Denk goed bij jezelf welke factor bij jou momenteel een rol kan spelen en heb er dan vrede mee.

 

Je bent goed bezig, keep up the good work!

 

Liefs,

 

Stella


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.