Decemberstress

Gepubliceerd op 6 december 2018 12:38

Eten en minder bewegen

 

De decembermaand is aangebroken. Voor velen betekent dit een gezellige feestmaand, met lekker eten en drinken. Sinterklaas, 1e en 2e kerstdag en oudjaars avond. Eigenlijk zijn het maar 4 feestdagen..

Ondanks dat gezelligheid en lekker eten natuurlijk bij deze maand hoort, zijn er wel wat tips die je kunnen helpen de decembermaand enigszins gezond door te komen.

Ga voor gezond én lekker!

Probeer in december net zo als de andere maanden op de meeste dagen gewoon normaal te eten. Zo blijven de dagen dat het écht feest is bijzonder. Kies dan op deze dagen vervolgens iets wat je heel erg lekker vindt, pak uit met iets lekkers én gezonds. Kies bijvoorbeeld voor een kerstdiner met pure en natuurlijke ingrediënten. Er is toch niks mis met een lekker stukje vlees of vis en verschillende groenten? Probeer de sausjes en ‘extra’s’ zoals gefrituurde aardappel apart te serveren. Dan kan iedereen zelf een bewuste keuze maken.

Neem initiatief

Bewust bezig met gezond eten? Neem initiatief om het kerstdiner voor vrienden en familie te verzorgen! Dan kun jij ze laten zien dat gezond eten ook heel lekker kan zijn. Maak eens verschillende groenten klaar en pak een mooi stukje vlees. En bovenal. Eet niet te veel. Eet totdat je 80% vol zit. En maak dan ook niet te veel klaar. Anders houd je te veel over en ben je sneller geneigd meer te eten. Geniet van lekker eten, maar overeet je niet.

Eet overdag wat bewuster

Weet je dat je in de avond uit eten gaat, of er een flink kerstdiner staat te wachten? Probeer dan overdag normaal te eten. Zorg dat je niet met grote honger gaat uit eten bijvoorbeeld. Laat overdag je voeding dan ook vooral uit gezonde producten bestaan. Kies voor extra groenten, vergeet je fruit niet en misschien wat zuivel zoals kwark/yoghurt. De rest bewaar je voor in de avond. Dan heb je toch de goede voedingsstoffen binnen en kan je in de avond lekker genieten.

Plan een gezamenlijke wandeling

Wat is er leuker dan met de hele familie lekker een wandeling te maken overdag!? Dit is dé perfecte manier om in plaats van de hele dag te zitten, even lekker in beweging te komen. Probeer ook de sportmomenten, voor zover het gaat, gewoon vol te houden. Dit motiveert je ook om niet te veel te eten tijdens de feestmaand. Het gaat tenslotte ten koste van jouw resultaat.

Kies bewust met alcohol

Iedereen weet dat alcohol niet de juiste keuze is. Maar met een goed glas rode wijn op zijn tijd is niets mis. Te veel en gemixte alcohol is dan ook de mindere keuze. Mixdrankjes en likeuren bevatten nog eens veel extra suikers. Daarnaast heeft alcohol voorrang op de vertering en zorgt dat voeding sneller opgeslagen wordt als vet. Dus drink je graag een lekker glas wijn bij het eten, helemaal prima. Maar ook hier geldt, te veel is niet aan te raden en kan je weerhouden van het behalen van jouw doelen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.